Sunday, December 4, 2011

Permata Cinta Almarhum Ayahanda

"... bila abah takde nanti, kome jaga mak elok-elok. Kome jangan bagi dia menangis disebabkan kerenah saudara-mara."

Ini pesanan abah yang aku dengar dengan telinga aku sendiri. Aku cukup faham, mak adalah permata cinta hati abah yang amat bernilai. Keunggulan kasih sayang mereka terbukti secara visual semasa mak menjaga abah sehingga ke saat akhir hayatnya.

Kesabaran dan ketabahan mak begitu mengharukan. Tiada keluhan kepenatan, tiada omelan yang menyakitkan hati, tiada leteran yang memekakkan telinga, tiada air mata kekesalan. Segala keperluan abah, dipenuhi tanpa bertangguh. Segala kelemahan dan kekurangan abah, ditutup serapatnya sehingga anak sendiri tidak mengetahui.

Linangan air mata abah di penghujung hayat menzahirkan cintanya pada mak.

Aku yakin abah redha dengan mak, semoga Allah SWT juga meredhai mak.

Didikan yang diberi oleh mak dan abah sudah cukup sempurna.

Kami adik beradik akan menjaga mak. Sesiapa yang melukakan hati mak, akan berhadapan dengan kami 9 adik beradik. Sesiapa yang berlaku kurang ajar dengan mak, akan merasa bahananya. Sesiapa yang merampas hak mak, akan menerima pengadilannya. Ini amaran aku..


No comments:

Post a Comment