Saturday, May 14, 2011

Jako Iban : Selamat Hari Pengajar..


Kita selusuri latar belakang sejarah tercetusnya idea hari guru ini. Kita menyambutnya saban tahun, meraikannya, sampai jarang untuk kita menghayati cerita-cerita di sebalik hari guru ini.

Di Malaysia, hari guru disambut lantaran penerimaan Majlis Undang-undang Persekutuan Tanah Melayu terhadap cadangan-cadangan yang dikemukakan olen Laporan Jawatankuasa Pelajaran.

Tarikh penerimaan cadangan ini ialah pada 16 Mei 1956, maka bermula dari situ kita terus mengambil tarikh itu untuk menyambut hari guru saban tahun.

Setiap negara mempunyai sejarah dan ceritanya yang tersendiri. Melalui jalan sejarah itu, mereka akan melalui hari-hari yang tentunya berbeza dengan rakyat negara kita. Hasilnya, sambutan yang diraikan sepeti hari guru ini juga berbeza.

Di Amerika contohnya, sambutan hari guru ini disambut pada hari Selasa pertama dalam bulan Mei. Persatuan Pendidikan Kebangsaan di sana menyatakan bahawa sambutan hari guru ini adalah untuk menyambut dan menghargai segala sumbangan para guru kepada masyarakat.

Di India berbeza pula. Hari guru disambut bersempena oleh presiden negara mereka yang kedua yang juga merupakan seorang pendidik yang amat berdedikasi. Hari guru yang disambut pada 5 September itu sesetengahnya diraikan dengan pelajar-pelajar senior akan mengambil alih tugas mendidik pada hari tersebut sebagai penghargaan kepada guru-guru mereka.

Selamat Hari Guru Kepada semua warga pendidik
khususnya kepada warga pendidik Bumi Kenyalang

Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara







No comments:

Post a Comment