Sunday, December 18, 2011

Majlis Bercukur : Meraikan Adat tanpa Meminggirkan Sunnah Nabawi


Pada 18 Disember, iaitu semalam, telah berlangsung Majlis Bercukur dan doa selamat bagi meraikan kelahiran putera sulung kami, Raja Hasif Zhafran. Majlis ini dimeriahkan dengan kehadiran sanak saudara dan penduduk kampung yang turut sama mendoakan kesejahteraan dan keselamatan bagi bayi muslim yang baru lahir ini.

Amalan cukur jambul kebiasaannya diadakan sempena menyambut kehadiran orang baru dalam keluarga. Berpandukan kepada syariat Islam, istilah cukur jambul sebenarnya tidak wujud dan tidak selari dengan sunnah Nabi Muhammad SAW. Malah amalan ini juga dipercayai berasal daripada kepercayaan masyarakat India yang beragama Hindu.

Rasulullah SAW bersabda, “Tiap-tiap anak itu tergadai dengan akikahnya yang disembelih untuk dia ketika hari ketujuh dan dicukur, lalu diberi nama.” (Riwayat Ahmad dan disahihkan oleh Turmudzi)

Justeru itu, perlu dijelaskan bahawa Majlis yang aku izinkan untuk diadakan ini adalah sekadar meraikan adat dan menjamu sanak saudara sebagai tanda kesyukuran ke hadrat Illahi di atas anugerah ini.

Sunnah dijunjung sebaik sahaja bayi ini lahir ke dunia. Nama diberi dan ditahnik sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW kepada cucunya, Hasan dan Husin.

Rupa Hasif sebelum rambut dicukur

Rupa Hasif selepas rambut dicukur

Dengan diiringi selawat ke atas Nabi SAW, para ibu yang hadir diberi penghormatan untuk menggunting rambut Hasif dan diperkenalkan kepada tetamu dan sanak saudara yang hadir.



Alhamdulillah, semoga Hasif terus membesar dengan sihat dan menjadi sandaran harapan Abi dan Umi.




No comments:

Post a Comment