Monday, October 17, 2011

Debaran semakin terasa..


Genap 9 bulan 10 hari.. Berdebar sungguh rasanya. Inilah perasaan yang sering diluahkan oleh kawan-kawan apabila masa semakin hampir. Hati bercampur baur dengan perasaan gembira, gementar, tidak sabar dan macam-macam lagi.

Segala persiapan sudah dilakukan. Mental dan emosi juga sudah bersedia. Doa tidak pernah putus untuk kesejahteraan isteri tersayang dan anak yang bakal dilahirkan.

Apabila menghadapi saat macam ini, mula lah aku teringat semula setiap perkara yang berlaku semasa di awal kehamilan isteri. Kisah lucu dan mencemaskan, semua ada.

Teringat semula bagaimana keadaan isteri semasa di awal kehamilan. Dia gagahkan diri untuk tinggal bersama aku di pedalaman Sarawak. Bersabar dengan situasi semasa hamil. Segalanya masih aku ingat dan aku amat bersyukur kerana isteriku seorang yang penyabar dan kuat semangat. Segala kesusahan dihadapi dengan tenang dan redha.

Disepanjang kehamilan, isteri aku tidak pula mengidam apa-apa seperti yang berlaku kepada isteri kawan-kawan dan adik ipar aku. Sebaliknya aku yang mengidam nangka madu sampai tak boleh tidur malam. Aku terpaksa menghadapi keadaan itu selama seminggu. Mujur mak mertua aku ada menanam pokok nangka dan kebetulan ia memang berbuah. Sekarang nangka madu banyak dijual di tepi-tepi jalan. Tapi peliknya, aku tak terliur langsung sekarang ni.

Hati masih lagi berdebar. Semoga isteri dan anak yang bakal dilahirkan selamat sejahtera dan dilindungi Allah SWT sepanjang masa..



2 comments:

  1. InsyaAllah.. saya doakan isteri n anak anak yang bakal dilahirkan selamat sejahtera dan dilindungi Allah.Bakal bapa pun banyakkan berdoa ye.. ^_^

    ReplyDelete
  2. terima kasih..semoga Allah SWT memperkenankan doa kita..

    ReplyDelete